اصلاح لبخند لثه ای

اصلاح لبخند لثه ای

فهرست مطالب

خیلی از مواقع بیماران از مشکلات دندانی مثل پوسیدگی، جراحی دندان، لب پریدگی، شکستگی و … رنج نمی برند و به آن ها احتیاجی ندارند؛ بلکه به خدمات تخصصی جراحی لثه از جمله “اصلاح لبخند لثه ای” نیاز دارند. عواملی همچون عفونت لثه، اختلالات هورمونی، وراثت یا ژنتیک، یا عادات و سبک زندگی نامناسب، عدم بهداشت کافی دهان و لثه و … که هرکدام می توانند به نوبه خود برای لثه ها آسیب زننده باشند دلیل کافی برای انجام جراحی لثه هستند.

بهترین متخصص جراحی لثه

لبخند لثه ای چیست؟

تعریفی که میتوان به لبخند لثه ای یا لثه نما اطلاق کرد پیدا بودن بیش از حد لثه در حین لبخند است. خط لبخند هر شخص به عوامل متعددی وابسته است که در ذیل به چند عامل اشاره می کنیم:

  • شکل و ابعاد لب های بالا و پایین
  • ماهیچه های صورت شخص
  • شکل و ابعاد ردیف بالا و پایین دندان
  • ابعاد و بافت لثه شخص

بافت لثه کناره های دندان را احاطه میکند تا یک درزگیری فشرده به وجود بیاید. خط لبخند هر شخص به طور معمول باید کمترین حد ممکن از لثه را نمایان کند. بافت لثه باید با خط لبخند در تعادل و با لب بالا کاملا هماهنگ باشد. در واقع این پدیده زمانی اتفاق می افتد که هنگام لبخند لب بالا بیش از حد معمول نسبت به ردیف بالایی دندان ها صعود کند و باعث نمایان شدن لثه فرد و در بعضی موارد کوچک به نظر آمدن دندان های شخص شود که بعضا منجر به عدم رضایت فرد از لبخند و خنده خود می شود.

از علل اصلی به وجود آمدن لبخند لثه نما بیش فعال بودن ماهیچه ایست که مسئولیت بالا بردن لب بالا را بر عهده دارد. کوتاه بودن ردیف بالایی دندان ها نیز از عوامل دیگر این پدیده است. در مواردی رشد بیش از حد دندان های بزرگسالی سبب رشد بیش از اندازه لثه اطراف دندان به همان نسبت می شود.

حتی در شرایطی که دندان های فرد اندازه ای کاملا مناسب دارد، پوشش بیش از حد لثه اطراف دندان فرد میتواند باعث بروز لبخند لثه نما شود و هر چه لب بالای شخص نازک تر باشد به نمایان شدن لثه کمک بیشتری می کند. لب بالا به طور معمول در خنده کامل نسبت به موقعیت استراحت خود بین شش تا هشت میلی متر جا به جا میشود، در نتیجه جا به جایی بیشتر آن منجر به نمایان شدن لثه می شود.

با اینکه لبخند لثه ای در اصل مربوط به مسائل زیبایی است و تاثیر زیادی بر تصور افراد از خود و به همان نسبت بر اعتماد به نفس اشخاص تاثیر می گذارد میتوان گفت علل بروز این پدیده میتواند در بررسی آن بسیار تاثیر گذار باشد زیرا اگر بروز آن به طور مثال در نتیجه رشد ناهمگون دندان ها و یا مشکل رشد فک باشد، این پدیده نیازمند بررسی دقیق تر توسط متخصصان می باشد.

در بعضی موارد این پدیده منجر به ایجاد اشکال در نحوه گاز زدن شخص شده و سلامت دهان او را به خطر بیاندازد. در این موارد شخص باید هر چه سریع تر به متخصصین امر مراجعه کرده و نظرات آن ها را شنیده و مشورت لازم را نسبت به سلامت دهان و دندان خود کسب کند. نظرات بعضی از متخصصین حاکی از این است که اگر پوشش لثه اطراف دندان بیش از اندازه زیاد باشد می تواند مخل نظافت و تمیز کردن دندان شود که در طول مدت زمان زیاد شانس عفونت لثه و یا خرابی دندان را افزایش می دهد.

چه عواملی موجب لبخند لثه ای میشود؟

قطعا برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که لبخند لثه ای چگونه ایجاد میشود؟ و بهتر است بدانید افزایش بیش از حد بافت لثه شما باعث میشود که لثه چند میلی متر بالاتر از دندان و پایین تر از لب بالایی قرار گرفته و یکی از دلایل اصلی این لبخند لثه ای عوامل ژنتیکی است. دندانپزشکی زیبایی برای درمان این مشکل راهکارهایی دارد. البته عوامل دیگری وجود دارد که میتواند موجب افزایش ارتفاع لثه شود و لبخند لثه ای ایجاد شود که در ادامه آنها را نام میبریم:

  • داشتن دندان هایی که نا مرتب هستند
  • داشتن دندان هایی از نوع خیلی کوتاه
  • ابتلا به بیماری لثه یا پریودنتال
  • رشد بیش از اندازه استخوان بیرونی فک بالا
  • مصرف دارو هایی هم چون داروی جلوگیری از تشنج و یا داروی درمان فشار خون بالا که باعث رشد بیش از حد لثه می شود
  • ژنتیک

چه کسانی نیاز به عمل جراحی لثه دارند؟

افرادی که به بیماری های شدید لثه مبتلا می شوند و بافت هایی مثل استخوان، پریودنتال و … آسیب می بینند، معمولا نیازمند عمل های جراحی لثه هستند. شایع ترین علائم بیماری های لثه عبارت اند از:

  • لثه هایی که عفونت کرده اند، متورم و یا قرمز شده اند.
  • لثه هایی که خونریزی دارند.
  • حفره و یا فصاهای عمیقی که بین لثه و دندان شکل می گیرد.
  • لق شدن دندان ها
  • دیده شدن ریشه دندان ها

برخی از افراد نیز تنها برای زیباتر شدن دندان ها و فرم بهتر صورت به عمل های زیبایی لثه روی می آورند.خدمات تخصصی جراحی لثه

عمل جراحی پریودنتال

روش های اصلاح لبخند لثه ای

برای درمان لبخند لثه ای روش های مختلفی وجود دارد که بنا به دلیل ایجاد لبخند لثه ای میتوان نوع درمان را به صورت دقیق مشخص نمود و انجام داد. با ماهمراه باشید تا چند نوع از روش های درمان لبخند لثه ای را برای شما نام ببریم:

درمان لبخند لثه ای با ایمپلنت متحرک

در ابتدا می توانیم از روند درمانی موقت نام ببریم که در آن متخصص با جای گذاری یک ایمپلنت متحرک سعی در تنظیم مجدد و هر چه بهتر موقعیت دندان ها و لثه شما می کند. در طول روند درموقعیت ها مورد نظر از بی حسی استفاده شده تا فرد دردی حس نکند. میزان هزینه این نوع درمان موقت نسبت سایر درمان ها کمتر بوده که باعث رواج آن بین اشخاص شده است.

عمل کانتورینگ لثه چیست؟

یکی از انواع عمل جراحی زیبایی لثه، عمل کانتورینگ است که تحت عنوان لیفت لثه شناخته می شود. این عمل صرفا برای زیبایی لثه افرادی انجام داده می شود که لثه آن ها سالم است ولی از نظر ظاهری و اندازه لثه های خود رضایت ندارند. جراح یا متخصص لثه با کمک لیزر و چاقوی جراحی، شکل لثه ها را به گونه ای تغییر می دهد تا دندان ها بلندتر به نظر برسند و خط لثه نیز یکدست و هماهنگ شود. خیلی از افراد کانتورینگ یا لیفت لثه را برای اصلاح طرح لبخند خود انجام می دهند و در نهایت نتیجه خوبی از این عمل دریافت می کنند.

عمل جراحی افزایش طول تاج دندان

خیلی از افرادی که دوست دارند روکش دندان یا لمینت انجام دهند اما طول و سطح دندان هایشان برای قرار گیری روکش کوتاه است و اندازه مناسبی ندارد، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان، برای اینکه بتواند روکش دندان را به خوبی نصب کند، عملی مشابه کانتورینگ لثه را اجرا می کند، توسط لیزر و چاقوی جراحی مقداری از بافت لثه را برش می دهند تا طول تاج دندان افزایش یابد و سپس دندان ها را روکش و یا لمینت می کنند. انجام عمل افزایش طول تاج دندان به ماندگاری و دوام بهتر روکش دندان و ونیرهای دندانی کمک می کند.

عمل جراحی دندان نهفته و نیمه نهفته

برخی دندان ها که باید در دوره زمانی خاصی از لثه بیرون بیایند و رشد کنند، در برخی از افراد یا کاملا بیرن نیامده اند و یا هنوز کلا زیر لثه هستند. به این دندان ها، نهفته یا نیمه نهفته گفته می شود به عنوان مثال دندان عقل نمونه ای از دندان های انسان است که دربسیاری از افراد به صورت نهفته و نیمه نهفته در لثه باقی می ماند. عمل جراحی لثه دندان های نهفته یا نیمه نهفته به منظور بیرون کشیدن این دندان ها انجام می شود.

جراحی فلپ لثه

زمانی که جرم های دندان به زیر خط لثه نفوذ می کنند، ممکن است باعث فاصله گرفتن لثه از دندان شود. متخصصین جراحی لثه، برش های کوچکی را در لثه ایجاد می کنند و بخشی از بافت لثه را به عقب برمی گردانند سپسس جرم ها و باکتری های را از دندان و زیر لثه پاک می کنند.

سپس در آخر لثه ها را توسط نخ بخیه های خاصی به صورت اصولی بخیه می زنند تا پس از بهبدی و ترمیم جای برش های جراحی، لثه ها کاملا محکم به دندان ها متصل بمانند. بعد از اتمام عمل دندان ها، لثه و جای بخیه ها تمیز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید

تخفیف ویژه به همه هوطنانم برای این روز های تلخ به کل ایران

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد

درصورت اینکه تا 1 روز کار با شما تماس گرفته نشد میتوانید از طریق واتساپ یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید