ترمیم دندان چگونه است؟

ترمیم دندان چیست و چگونه است؟

فهرست مطالب

ترمیم دندان چیست؟

حذف پوسیدگی دندان و بازسازی حفره آن توسط ماده پرکردگی ترمیم دندان گفته می شود.

ترمیم دندان چیست؟

انواع روش های ترمیم دندان کدام است؟

بسته به اینکه پوسیدگی چه مقدار از سطوح تاج دندان را درگیر کرده باشد نوع ترمیم متفاوت است. ترمیم دندان می تواند از حفرات یک سطحی، دوسطحی، سه سطحی تا بازسازی کامل تاج را شامل شود. می تواند در قسمت شیار جونده دندان باشد یا سطوح بین دندان ها را شامل شود که هر کدام به روش خود درمان می شود. پوسیدگی های خیلی وسیع ممکن است با ماده ترمیمی درمان نشوند و برای تقویت ساختار دندان دندان نیاز به روکش وجود داشته باشد.

انواع مواد پر کردن دندان کدام است؟

موادی که به طور معمول برای ترمیم دندان استفاده می شوند شامل آمالگام، کامپوزیت و گلاس هستند. آمالگام ماده پرکردگی با ظاهر فلزی است که برای دندان های عقب استفاده می شود. کامپوزیت ماده ترمیمی همرنگ دندان است که هم برای دندان های جلو و‌ هم دندان های عقب فک قابل استفاده است. گلاس نیز ماده پرکردگی همرنگ دندان است که قابلیت آزاد کردن فلوراید هم دارد اما نسبت به کامپوزیت مقاومت کمتری نسبت به سایش دارد بنابراین بر سطح جونده دندان استفاده نمی شود و بیشتر برای پوسیدگی های نزدیک‌ لثه کاربرد دارد.

آیا پرکردگی با آمالگام برای سلامت دندان مضر است؟

خیر، در صورتی که ترمیم با دقت و مهارت انجام شود پرکردگی با آمالگام ضرری ندارد. اما در ترمیم های وسیع اگر دیواره های دندان کوتاه نشود ممکن است باعث شکستن تاج دندان شود. به جای این ترمیم های وسیع بهتر است دندان روکش شود.

ترمیم دندان جلو چگونه و با چه موادی انجام می شود؟

پس از برداشتن پوسیدگی، با استفاده از کامپوزیت همرنگ دندان می توان ترمیم را انجام داد.

آیا ترمیم دندان درد دارد؟

برداشتن پوسیدگی های کم عمق در حد مینا معمولا درد ندارد و ممکن است بدون نیاز به بی حسی انجام شود اما اگر پوسیدگی عمیق باشد نیاز به بی حس کردن دندان وجود دارد و پس از انجام بی حسی فرد درد نخواهد داشت.

مزایای پرکردگی همرنگ دندان چیست؟

بزرگترین مزیت ترمیم همرنگ دندان (کامپوزیت) زیبایی و ظاهر طبیعی آن است که مخصوصا در پن‌ان های جلو یا نواحی که هنگام صحبت یا خندیدن دیده می شود بسیار مهم است. یک مزیت دیگر ترمیم کامپوزیت این است که چون‌این ماده به دندان میچسبد دندانپزشک میتواند خفراتی که برای ترمیم ایجاد میکند را بسیار ظریف و فقط در حد برداشتن پوسیدگی ایجاد کند و برعکس آمالگام نیاز به تراش بیشتر دندان ندارد.

معایب پرکردگی همرنگ دندان چیست؟

انجام پرکردگی همرنگ دندان (کامپوزیت) نیاز به دقت و مهارت زیاد دندانپزشک دارد چون روش کار بسیار حساس است و اگر مراحل کار با دقت انجام نشود ممکن‌ است احتمال پوسیدگی مجدد در اطراف ترمیم بیشتر می شود.

آیا جیوه موجود در آمالگام سمی است؟

به طور کلی جیوه فلزی سمی است اما هنگامی که دندان با آمالگام ترمیم شده و فرد از آن استفاده نی کند جیوه ای در دهان آزاد نمی شود، فقط هنگامی که فرد برای تعویض ترمیم مراجعه میکند و دندانپزشک آمالگام قدیمی را میتراشد فرد باید مراقب باشد که خرده های آمالگام بلعیده نشود و اجازه دهد آنها با ساکشن از دهانش خارج شوند.

معایب آمالگام چیست؟

آمالگام به طور کلی ماده ترمیمی خوبی است اما یکی از معایب اصلی آن ظاهر نامناسب است که مورد قبول بسیاری از افراد نیست مخصوصا برای دندان هایی که هنگام صحبت کردن یا در لبخند دیده می شوند. هم چنین برای پرکردگی آمالگام نسبت به کامپوزیت گاهی لازم است تراش دندان کمی بیشتر باشد.

هزینه ترمیم دندان چقدر است؟

با توجه به اینکه چه مقدار از سطوح دندان پوسیده شده (ترمیم یک سطحی، دو سطحی، سه سطحی یا بازسازی تاج) هزینه درمان متفاوت است، هم‌چنین بسته به ماده ترمیمی مورد استفاده (کامپوزیت یا آمالگام یا …) و اینکه دندانپزشک عمومی درمان را انجام می دهد یا متخصص هزینه تحت تاثیر قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید

تخفیف ویژه به همه هوطنانم برای این روز های تلخ به کل ایران

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد

درصورت اینکه تا 1 روز کار با شما تماس گرفته نشد میتوانید از طریق واتساپ یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید