بلچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چگونه است؟

فهرست مطالب

بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندان ها (بلیچینگ)، روشی است که در آن با کمک ماده سفید کننده می توان زردی و بدرنگی دندان ها را برطرف کرد و لبخندی زیبا داشت . دندان ها ممکن است به طور ژنتیکی زرد باشند یا به مرور زمان با افزایش سن و هم چنین با جذب رنگدانه ها تیره شده باشند. با بلیچینگ می توان این بدرنگی ها را اصلاح کرد و رنگ دندان را چند درجه روشن تر کرد. ماده اصلی برای بلیچ کردن پراکسیدهیدروژن است که برای مدت کوتاهی روی دندان قرار میگیرد و باعث روشن شدن رنگ دادن می شود.

لیچینگ

روش های انجام بلیچینگ

دو روش برای بلیچینگ وجود دارد، یکی بلیچینگ در مطب (office bleaching) و روش دیگر بایچینگ در منزل (home bleaching)

در هر دو روش از ماده سفید کننده (پراکسیدهیدروژن) استفاده می شود که به مدت کوتاهی بر روی دندان قرار میگیرد و با تاثیر بر مینای دندان آن را از داخل سفید میکند.

برای بلیچ در مطب، دندانپزشک ماده را روی دندان ها قرار می دهد و معمولا با تابش نور یا لیزر توسط دستگاه سفید شدن دندان ها تسریع می شود. بلیچ در مطب در یک یا دو جلسه انجام می شود و بین ۳۰-۴۵ دقیقه زمان میبرد.

برای انجام بلیچینگ در خانه ابتدا دندانپزشک قالبی از هر فک تهیه می کند و تری برای نگه داشتن ماده بلیچ داخل دهان می سازد، سپس فرد می تواند ماده بلیچینگ را داخل تری ریخته و آن را در دهان خود بگذارد.

ترکیب دو روش بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در منزل معمولا نتیجه خیلی خوبی به همراه دارد.

آیا بلیچینگ درد دارد؟

بلیچینگ درد ندارد، ممکن است دندان ها کمی حساس شوند که موقتی است و برطرف میشود، البته افردای که دندان پوسیده دارند یا به طور کلی دندان های آنها به سرما و گرما حساسیت شدید دارد باید قبل از بلیچ کردن این مشکلات را درمان کنند.

آیا بلیچینگ برای دندان ضرر دارد و به دندان آسیب می رساند؟

خیر بلیچینگ آسیبی به دندان نمیزند، ممکن است دندان ها یک یا دو روز بعد از بلیجینگ کمی حساس شوند که موقتی است و به زودی برطرف می شود.

در روش بلیچینگ کردن دندان به ساختار دندان چیزی اضافه نمی گردد و مانند وایتکس عمل می کند که به آن سفید کردن شیمیایی می گویند. این روش هم در منزل و هم در مطب دندانپزشک انجام می گیرد ولی در مطب با غلظت بالاتری صورت می گیرد این روش طی 3 الی 4 جلسه صورت می گیرد و بعد از یک هفته نتیجه آن نمایان می شود ولی روش بلیچینگ در خانه بدین صورت است دندانپزشک قالب دندان را می گیرد و وسیله ایی می سازد که به آن تری بلیچینگ می گویند این وسیله مانند دندان ها شفاف می باشد و بیمار هر شب مجبور است است ماده بلیچینگ را درون تری بلیچینگ ریخته و در ناحیه مربوط به هر دندان قرار دهد.

این درمان در دندان های زرد شده به خوبی عمل می کند و روی دندان های متمایل به قهوه ای کمتر فرد نتیجه می گیرد و بر روی لکه های خاکستری و بنفش تاثیر ندارد دندان هایی با لکه های آبی رنگ متمایل به خاکستری که در اثر تتراسایکلین به وجود آمده است دشوار بوده و بعد از 6 ماه باز به بلیچینگ شاید احتیاج داشته باشد.

چه زمان دندان های ما به بلیچینگ نیاز دارند؟

1) زرد و قهوه ایی شدن دندان ها به مرور زمان

2) زردی دندان بر اثر نوشیدنی هایی مانند نوشابه گاز دار، کافئین و چایی غلیظ

3) عادت غذایی فرد که باعث زرد شدن دندان های فرد شده اند

4) زرد شدن دندان بر اثر دخانیات از جمله سیگار و قلیان

آیا می توان با مواد موجود در بازار بلیچینگ دندان را انجام داد؟

امروزه پودرهای شیمیایی بسیاری وارد بازار شده که دندان ها را سفید می­کنند ولی عوارض بسیار بدی برای دهان و دندان دارند. همچنین در سال های اخیر محصولاتی در داروخانه ها و سوپرمارکت ها برای سفید کردن دندان، به فروش می­رسد که از طرف دندانپزشکان تایید نمی شود. زیرا این مواد موجب سایش و برداشتن لایه ای از روی مینای دندان می­شوند.

چه ماده ای برای بلیچینگ دندان استفاده می شود؟

ماده اصلی که برای بلیچینگ استفاده می­شود، مواد شیمیایی به نام های پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید است. در مطب از ماده پراکسید هیدروژن استفاده می­شود و ماده پراکسید کربامید برای روش خانگی بکار می­رود. تجویز این دو روش باید زیر نظر دندان­ پزشک زیبایی انجام شود. این مواد به ساختار کریستالی مینا نفوذ کرده و با گذشت زمان رنگ دانه هایی که روی دندان رسوب کرده اند، را اکسید کرده و رنگ عاج دندان نیز روشن تر می­شود. باید توجه داشت که این مواد شیمیایی با لثه و صورت تماس نداشته باشند.

بعد از انجام بلیچینگ دندان بهتر است که یک سری مراقبت هایی انجام داد تا میزان تاثیر این کار بیشتر نمایان شود و در کوتاه مدت به ترمیم و اصلاح نیاز نداشته باشد.

هزینه انجام بلیچینگ چقدر است؟

هزینه انجام بلیچینگ چقدر است؟

بسته به اینکه از چه ماده ای استفاده شود و چه کسی بلیچینگ را انجام دهد هزینه متفاوت است، آفیس بلیجینگ نسبت به هوم بلیچینگ هزینه بیشتری دارد.

برای مشاوره رایگان با تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید

تخفیف ویژه به همه هوطنانم برای این روز های تلخ به کل ایران

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد

درصورت اینکه تا 1 روز کار با شما تماس گرفته نشد میتوانید از طریق واتساپ یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید